Dzisiaj jest: 18.11.2017, imieniny: Klaudyny, Romana, Tomasza

Aukcje zabytkowych samochodów w Polsce i Europie

Dodano: miesiąc temu Czytane: 481 Autor:

Aukcje klasyków z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością

Aukcje zabytkowych samochodów w Polsce i Europie
Aukcje zabytkowych samochodów w Polsce i Europie


Aukcje klasyków z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. To zrozumiałe – w szczególności zważywszy na fakt, że zabytkowe auta są nie tylko dobrą inwestycją, ale także doskonałym sposobem na wyjątkowe hobby. Kierowcy tego typu samochodów zgodnie przyznają: jazda klasykiem to jak granie w dobrym filmie. Uczucia są niezapomniane.

Co decyduje o odniesieniu sukcesu przez zabytkowy samochód na aukcji ?

O tym, czy zabytkowy samochód może być wysoko wyceniony decyduje kilka czynników. Do najważniejszych można jednak zaliczyć: klimatyczne, świetnie utrzymane wnętrze, doskonale zachowaną sylwetkę oraz moc silnika. Świetnym przykładem tego rodzaju cacka jest BMW E9. Samochód jest zaliczany do tzw. Neue Klasse. W wielu kręgach model ten określany jest jako jedno z najpiękniejszych coupe, jakie kiedykolwiek wyjechały na drogi. Kolekcjonerzy pożądliwie szukają też Volvo P1800E. Samochód ten został wykorzystany w serialu „Święty”. Roger Moore jeździł w nim po ulicach Wielkiej Brytanii w poszukiwaniu przestępców.

Klasycznym autem sportowym jest z kolei Mercedes-Benz 230 SL. Model prawie od początku okazał się kultowy. Duża w tym zasługa Paula Bracqa, czyli legendarnego projektanta nadwozi. W latach 60. Mercedes-Benz 230 SL był marzeniem kierowców na całym świecie. Tak pozostało do dziś.

Aukcje zabytkowych samochodów w Polsce

Zabytkowych aut jest w Polsce coraz więcej. Według szacunków ich liczba z roku na rok wzrasta o kilkadziesiąt procent. Wielu pasjonatów klasycznej motoryzacji to młodzi ludzie. Większość posiadaczy klasyków grupuje się wśród kierowców, którzy nie przekroczyli 28 r. ż. Nie zmienia to jednak faktu, że rynek aukcyjny dopiero się w Polsce rozwija. Przykładem tego jest brak fachowej literatury mogącej wspomóc fanów zabytkowych samochodów. Sporo publikacji na ten temat nie jest dostępnych w języku polskim. Warto jednak zwrócić uwagę na czasopisma: „Automobilista” oraz „ClassicAuto”. Ponadto wiedzę i pasję o zabytkowych autach promują także stowarzyszenia, kluby i różnorakie organizacje.

Mówi się, że rynek samochodów zabytkowych w Polsce wzrasta o 30% w skali roku.  To bardzo szybki rozwój, biorąc pod uwagę trudną historię. Za PRL-u Polacy w ogóle nie mieli dostępu do zachodnich samochodów.

Ardor Auctions – dom aukcyjny z zabytkowymi samochodami

W krajach zachodnich rynek aut kolekcjonerskich jest o wiele większy. Tam aukcje zabytkowych samochodów stanowią ważną część branży. W Polsce dopiero od niedawna aranżuje się aukcje z prawdziwego zdarzenia. Za organizację tego typu wydarzeń odpowiedzialny jest Ardor Auctions. Pierwszy w Polsce dom aukcyjny wyspecjalizowany w motoryzacji zabytkowej wystawia nawet 60 aut podczas jednego wydarzenia. Ceny zaczynają się już od 18-20 tys. zł. Najdroższe samochody tego typu mogą kosztować nawet kilka milionów.

Dom cieszy się dobrą reputacją wśród fanów zabytkowych aut. Jedną z najważniejszych zalet Ardor Auctions jest przekazywanie wiedzy o realnych wartościach poszczególnych modeli. To szczególnie ważne dla tych, którzy w klasykach dopatrują się możliwości lokowania kapitału. Eksperci przyznają, że rynek mocno wzrasta, dlatego kupno tego typu auta jest dobrą inwestycją.

Jak aukcje wyglądają w Europie ?

Aukcje oldtimerów zdobyły popularność w latach 80. Głównie organizowano je w Stanach Zjednoczonych i w krajach Europy Zachodniej. Warto zauważyć, że rynki zabytkowych samochodów stanowią łakomy kąsek dla domów aukcyjnych. Wiele z nich dosłownie dominuje na światowym rynku. Szacuje się, że przychód z takich aukcji może wynosić nawet 400 mln dolarów. Należy jednak wspomnieć, że na tego typu wydarzeniach często sprzedaje się samochody gwiazd lub używane w popularnym filmie. To właśnie takie „perełki” generują rekordowe kwoty.

Polskie aukcje nie odbiegają od tych zagranicznych. Także u nas przygotowywany jest całościowy katalog, który jest dostępny w formie papierowej. Wydaje się go odpowiednio wcześnie – jest gotowy na trzy tygodnie przed aukcją. Ponadto w klaserach umieszcza się wszystkie dokumenty dotyczące konkretnych samochodów.

Główną różnicą między aukcjami polskimi i zagranicznymi jest cena. U nas większość sprzedawanych samochodów zamyka się w cenie do 90 tys. zł. W Europie przeważająca liczba wystawionych aut kosztuje ponad 100 tys. euro.

(Na zdjęciach poniżej Mercedes 230 SL i Volvo 1800)

 
Źródło: www.klasycznesamochody.com.pl
Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Ukryj formularz
Captcha
Przepisz tekst widoczny na obrazku.
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.