Dzisiaj jest: 17.1.2018, imieniny: Antoniego, Henryki, Mariana

Polonez Borewicz - PRL - owski samochód dla twardzieli

Dodano: 2 miesiące temu Czytane: 342 Autor:

Mało jest na świecie tak bardzo charakterystycznych i tak bardzo znanych dla każdego Polaka samochodów jak Polonez.

Polonez Borewicz - PRL - owski samochód dla  twardzieli
Polonez Borewicz - PRL - owski samochód dla  twardzieli

Lata 80te...
W pewnym średniej wielkości kraju w środkowo wschodniej Europie...
Na ulicach szarzyzna, ludzie w ciemnych ortalionowych kurtkach, pod sklepami kolejki, brakuje papieru toaletowego.
W telewizji tylko 2 programy (nie licząc okazjonalnie wyłąpywanych kanałów czeskich i radzieckich), a nich nudne debaty polityczne, członkowie  Komitetu Centralnego PZPR oraz defilady i występy zespołu "Mazowsze".
Dla spragnionych godziwej rozrywki ludzi ucieczką od szarzyzny dnia powszedniego są przygody PRL-owskiego odpowiednika brudnego Harry`ego, czyli porucznika Borewicza z serialu "07 Zgłoś Się".
Porucznik Borewicz oprócz ścigania i sprawiania łomotu złym facetom, jak na prawdziwego męzczyznę przystało,w każdym ocinku zdobywa piękną kobietę.
Jak na prawdziwego męzczyznę przystało musi on mieć również szybki samochód.

Jest nim FSO Polonez...

Mało jest na świecie tak bardzo charakterystycznych i tak bardzo znanych dla każdego Polaka samochodów jak Polonez.
Wszystko zaczęło się w 1972 roku, kiedy to zaplanowano wprowadzenie następcy dla modelu 125p. 17 września 1974 roku popisano umowę pomiędzy Pol-Motem oraz włoskim producentem FIAT, któremu to powierzono pracę nad nowym samochodem. Pierwsze prototypy samochodu oznaczonego jako 125PN zostały stworzone już w 1975 roku. Natomiast już rok później projekt samochodu został zaakceptowany w polskim Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu i przystąpiono do jego produkcji. Produkcję seryjną nowego modelu rozpoczęto 3 maja 1978 roku. A co z nazwą? Została ona wybrana w wyniku plebiscytu czytelników „Życia Warszawy”.

FSO Polonez skonstruowany został na płycie podłogowej samochodu Fiata 125p, z którego przejęto również inne rozwiązania techniczne. Przez to odziedziczył po poprzedniku większość jego wad: słaby przestarzały silnik, mały rozstaw osi oraz duży promień skrętu. Polonez był jednak lepiej wyposażony od Polskiego Fiata, montowano w nim wygodniejsze fotele oraz bogatszą tablicę rozdzielczą.Warto też odnotować, że przy projektowaniu samochodu nacisk położono na bezpieczeństwo pasażerów, w porównaniu z 125p zwiększono sztywność oraz wytrzymałość nadwozia.

Nadwozie typu hatchback odznaczało się jak na owe czasy nowoczesną estetyką i sporym poziomem tzw. bezpieczeństwa biernego. W Polonezie zastosowano chociażby zawiasy maski zamocowane w okolicach podszybia, co w przypadku kolizji zapobiega wbijaniu się maski do wnętrza pojazdu. Element ten, oraz kilka innych, nie należały wówczas do standardowego wyposażenia w dziedzinie bezpieczeństwa w samochodach.Dodatkowo, trzeba wyróżnić Poloneza za fakt, że był stosunkowo bogato wyposażony już w standardowej wersji, w skład której wchodziły m.in.: ogrzewanie tylnej szyby wraz z wycieraczką, światła przeciwmgłowe, regulowana kolumna kierownicy oraz przednie bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa.Poloneza wyposażono w napędna koła tylne oraz lekko zmodyfikowany silnik pochodzący z Fiata 125.

Od 1979 roku produkowane były także krótkie serie Polonezów z silnikiem Fiat DOHC o pojemności 1995 cm3 i mocy 112 KM– głównie na potrzeby milicji i rządowych instytucji. Wersja wyposażona była w 5-biegową skrzynię biegów i rozwijała prędkość maksymalną 170 km/h, od 0 do 100 km/h samochód mógł rozpędzić się w około 12 sekund. Oprócz standardowych silników 1300 i 1500 dostępne były także ich wersje o mocy maksymalnej odpowiednio 61 i 70 KM.W 1980 roku wprowadzono do produkcji model wyposażony w silnik wzmocniony do 82 KM.

W październiku 1980 roku do oferty dodano Polonezy w zubożonej wersji wyposażeniowej o nazwie „Popular”. W latach 1981 oraz 1983 wyprodukowano również niewielką ilość Polonezów Coupe, które w niewielkim stopniu odróżniały się od standardowych modeli. Było ich tak mało, że nieznana jest liczba wyprodukowanych samochodów, a w 2006 roku wiadomo było o jedynie 8 zachowanych egzemplarzach. Tworzono również trzydrzwiową wersję standardowego Poloneza, której wyprodukowano 300 egzemplarzy.

W 1983 roku doszło do większej modernizacji Poloneza, w związku z którą samochód otrzymał szereg nowych elementów wyposażenia, także zmienił się jego wygląd. W 1984 roku wyprodukowano serię około 100 egzemplarzy Poloneza z włoskim silnikiem VM Turbodiesel o pojemności 1995 cm3 i mocy 84 KM. Samochód ten rozpędzał się do 100 km/h w 20 s oraz osiągał prędkość maksymalną równą 145 km/h. W czerwcu 1984 roku zaprezentowano model MR’85, który charakteryzował się przednią częścią nadwozia przejętą z wersji Coupe.
W roku 1986 zwiększono pojemność bazowego silnika do 1,6 l, w efekcie jego moc wzrosła do 87 KM. W tym samym roku do produkcji wszedł silnik CB o pojemności 1598 cm3 i mocy 87 KM. W 1987 roku dokonano kolejnej zmiany w kwestii wyglądu, a wynikający z niej model nosił fabryczne oznaczenie MR’87.

Chcesz sprzedać zabytkowy samochód - dodaj ogłoszenie wchodząc w link poniżej
http://klasycznesamochody.com.pl/ogloszenia/dodaj

 
Źródło: www.klasycznesamochody.com.pl
Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Ukryj formularz
Captcha
Przepisz tekst widoczny na obrazku.
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.