Dzisiaj jest: 17.1.2018, imieniny: Antoniego, Henryki, Mariana

Samochód FSO Syrena - Polski Klasyk

Dodano: 2 miesiące temu Czytane: 270 Autor:

Kiedy mówimy o samochodach, rzadko mamy na myśli polskie auta. Tymczasem okazuje się, że historia polskiej motoryzacji jest naprawdę fascynująca.

Samochód FSO Syrena - Polski Klasyk
Samochód FSO Syrena - Polski Klasyk

Kiedy mówimy o samochodach, rzadko mamy na myśli polskie auta. Tymczasem okazuje się, że historia polskiej motoryzacji jest naprawdę fascynująca. Znaczące miejsce zajmuje w niej samochód FSO Syrena, który niejeden miłośnik motoryzacji wspomina z rozrzewnieniem.

Pod nazwą Syrena kryje się rodzina polskich samochodów nie tylko osobowych, ale również dostawczych, które produkowane były początkowo przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie, a potem Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielski – Białej. Z taśmy produkcyjnej zjechało 521 311 egzemplarzy.

Krótka historia

W maju 1953 roku Prezydium Rządu podjęło decyzję o rozpoczęciu prac nad projektem nowego samochodu małolitrażowego Już miesiąc później FSO dostało oficjalne zlecenie na opracowanie konstrukcji auta. Zostało ono wydane przez Ministerstwo Przemysłu Maszynowego i Centralny Zarząd Przemysłu Motoryzacyjnego. Przyjęto założenie, że w maksymalnym stopniu wykorzystane zostaną elementy konstrukcyjne samochodu Warszawa M20. W pojeździe zastosowany miał zostać mały dwucylindrowy silnik dwusuwowy. Ciekawostką jest pomysł na wykonanie nadwozia. Miało ono mieć postać drewnianego szkieletu, który wykończony został płytą pilśniową. Co ciekawe, wbrew temu co wydaje się dzisiaj rozwiązania te były naprawdę nowatorskie.

W sierpniu 1953 roku ruszyły prace konstrukcyjne. Prowadzone były w trzech zakładał, a koordynował je Karol Pionnier. 31 grudnia 1953 zaprezentowano pierwszy przedprototypowy jeszcze wówczas egzemplarz. Styczeń 1954 roku to czas, kiedy pojawiły się kolejne dwa przedprototypy.

Krytyka

Pojazd dość szybko spotkał się z niemałą krytyką. Podkreślano wprawdzie, że jego prosta konstrukcja pozwalała na dokonanie wielu napraw samodzielnie, ale mimo to nie uniknięto szeregu wad. Tym, co zawodziło okazały się być przede wszystkim homokinetyczne przeguby napędowe. Problem pojawiał się wówczas, gdy ruszano dynamicznie, a koła w tym czasie były skręcone. Do tego dochodziły pojawiające się naprawdę często drobne usterki, a także uciążliwy hałas, który generowała jednostka napędowa.

Nie tylko modele osobowe

Samochód Syrena to nie tylko modele osobowe. Z taśmy produkcyjnej zjeżdżały także te towarowo – osobowe. Co ciekawe, pierwsze próby stworzenia samochodu przeznaczonego do przewozu towarów na bazie właśnie Syreny podjęto w roku 1968. Na bazie Syreny 104 skonstruowano wówczas zarówno furgon, jak i pick – upa. Prace nad powstaniem tych aut nadzorowali Czesław Piechur oraz Stanisław Łukaszewicz. Przez długi czas nie udawało się pozyskać pieniędzy pozwalających na kontynuowanie pracy. Ostatecznie decyzję o budowie towarowej Syreny podjęło zaledwie trzy lata później.

Ciekawe rozwiązania

Mówiąc o samochodzie Syrena, nie można zapomnieć, że konstruktorzy robili wszystko, aby auto było coraz nowocześniejsze i bardziej przystępne dla kierowców. Regularnie wypuszczano więc kolejne wersje. Co ciekawe, pojawiło się także wiele modeli prototypowych, które niestety nie doczekały się seryjnej produkcji. A szkoda, bo wiele z nich było naprawdę interesujących. Z pewnością na uwagę zasługuje Syrena Sport, która stworzona została na początku lat 60 minionego wieku. Autorem projektu był Cezary Nawrot. Była to nowość na polskim rynku. Nadwozie auta wykonane zostało z laminatu opartego na nośnej płycie podłogowej. Warto wspomnieć, że auto wzbudziło ogromne zainteresowanie kierowców i jednoczesną niechęć ówczesnych władz. W efekcie aż do lat 70 zajmował miejsce w magazynie Ośrodka Badawczo  - Rozwojowego w Falenicy, a następnie został zniszczony. Mimo podejmowanych przez pracowników prób nie udało się ocalić auta.

Syrena to samochód niezwykły. Przy odrobinie szczęścia można nadal spotkać go na polskich drogach. Z pewnością zasługuje na to, aby bliżej poznać jego niezwykłą historię. To bez wątpienia auto z duszą – takie, jakich obecnie jest coraz mniej. Pojazd idealny dla pasjonatów, którzy kochają auta niezwykłe.

Chcesz sprzedać zabytkowy samochód - dodaj ogłoszenie wchodząc w link poniżej
http://klasycznesamochody.com.pl/ogloszenia/dodaj
 
Źródło: www.klasycznesamochody.com.pl
Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Ukryj formularz
Captcha
Przepisz tekst widoczny na obrazku.
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.